Corul de Copii „Callatis”, dirijat de Prof. doctorand Traian Broasca, a reprezentat România la Festivalul Internațional de Muzică Corală de la Lisabona – Portugalia, în perioada 10-14 noiembrie 2022, unul dintre cele mai importante reuniuni corale de gen la nivel internațional. Cu numeroase prezențe în spațiul național și internațional, Corul de Copii „Callatis” reprezintă deja o autoritate artistică reprezentativă pentru cultura și spiritualitatea românească. Ansamblul coral s-a prezentat la festival cu 4 lucrări reprezentative pentru corul de copii și tineri, două din repertoriul national și alte două din repertoriul international, obținând medalia de argint.
De la înființarea sa şi până în prezent formația a urmat un drum de pregătire permanent, fapt ce ia conferit în timp notorietatea și prestigiul de care se bucură, aducându-şi o importantă contribuţie la realizarea și promovarea creației tradiționale românești în rândurile publicului din țară şi din străinătate, afirmându-se prin măiestria sa interpretativă. În repertoriul corului sunt incluse un număr mare de lucrări din muzica preclasică și clasică, lucrări din creația românească tradițională și contemporană, lucrări din repertoriul unor țări interpretate în limba lor originară, dar și cântece tradiționale de Crăciun și de Paște.
Acest an, 2022, a adus, înca o dată, confirmarea internaţională a Corului de Copii „Callatis”, prin obținerea medaliei de argint la festivalul coral international „Lisbon Sings” din Portugalia.
Proiectul Corul de Copii „Callatis” participă la Festivalul „Lisbon Sings”2022, susținut de primarul Municipiului Mangalia Radu Cristian, s-a bucurat de aprecierea unui numeros public pe scenele unor importante instituții de cultură de la „University of Lisbon-Aula Magna” și „Museu Nacional da Music”.
Lucrările românești au fost adaptate pentru corul de copii și tineri de către profesorul doctorand Traian Broască, pornind de la radăcinile tradiționale ale muzicii românești, preluând elemente din stilul popular cu armonii modale și ritmuri specifice poporului nostru, pe care le-a îmbogățit cu propria sa viziune si concepție muzicală, reușind să le proiecteze într-o lumină nouă cărora le-a conferit o dimensiune modernă, originală, plină de culoare și vitalitate. Cele două soliste Oana Iftime și Delia Gheorghe alături de celelalte fete și băieți care fac parte din ansamblu, au realizat o interpretare deosebită ridicând substanțial nivelul și valoarea corului.
Festivalul a dedicat un generos spatiu de manifestare unor coruri și artiști renumiți pe plan național și internațional, printre care s-a numărat și Corul de Copii „Callatis”onorați să susțină și concerte în sălile de la „University of Lisbon-Aula Magna” și „Museu Nacional da Music”.
Prestigiul corurilor profesioniste și de amatori, al muzicienilor invitați să concerteze în cadrul festivalului (25 de coruri din 16 țări), constituie încă un argument pentru evidențierea reprezentativității fiecărei țări în spațil cultural european.
Corul de Copii „Callatis” ca un adevărat ambasador cultural al României peste hotare, s-a bucurat de aprecierea și interesul publicului pentru valorosul tezaur coral din cultura și tradiția românească. Printr-o pregătire exigentă, responsabilă și continuă, profesorul doctorand Traian Broască reușește să realizeze o adevărată şcoală de educaţie prin muzică a tinerelor generaţii.
Ca o recunoaştere a activităţii artistice deosebite timp de peste 40 de ani, dirijorul și profesorul Traian Broască a fost distins cu titlul de „Cetățean de onoare al Municipiului Mangalia” în anul 2020, în semn de înaltă recunoștință pentru activitatea remarcabilă depusă în domeniul artistic, pentru contribuția avută la sprijinirea, îndrumarea și formarea unor noi talente locale, precum și pentru rolul deosebit avut în promovarea imaginii municipiului Mangalia, la nivel național și internațional.
Cu amabilitatea care-l caracterizează, dirijorul și profesorul Traian Broască a răspuns promt invitației noastre de a ne acorda puțin timp și să ne vorbească despre Corul de Copii „Callatis” din Mangalia, despre muzica corală actuală din ţara noastră și perspectiva formației pe care o conduce.
Nicoleta: Stimate domnule profesor, vă cunosc de foarte mulți ani și pot spune că sunteți un om deosebit și valoros pentru comunitatea noastră și vă felicit pentru medalia obținută. Vă rog să ne spuneți cum a fost?
Traian Broască: În primul rând vreau să-ți mulțumesc pentru compliment și să-ți spun că nu a fost prea ușor. Acest succes nu a fost doar al meu personal, ci al întregului ansamblu coral. Începând cu organizarea excelentă a tuturor activităților care au contribuit la acest proiect și continuând cu planificarea lor în cel mai mic detaliu, am reușit să parcurgem pas cu pas fiecare moment important și să ajungem la satisfacția unei împliniri meritate de acești copii, la aprecieri substanțiale din partea tuturor celor care ne-au văzut evoluând pe scenele de la Lisabona.
N: Vă rog să ne spuneți cum ați lucrat cu copii?
T.B: Ce vă pot spune este faptul că toți am făcut tot posibilul să ne prezentăm la un nivel de excepție la festival și la un concert deosebit, cu sala plină și cu un public care a aplaudat în picioare mult timp.
N: Cum reușiți să țineți în mână acești copii?
T.B: Pentru a-ți răspunde la această întrebare trebuie să-ți spun că prin gestica dirijorală trebuie să realizezi un singur rezultat sonor. Ca dirijor cu o experiență îndelungată de peste 45 de ani, trebuie să spun că pentru a face performanță cu un cor de copii amatori, în primul rând, ai nevoie de o pregătire temeinică, riguroasă atât personală cât și cu ansamblul. Studiul individual și cunoașterea în amănunt a lucrărilor ce urmează a fi interpretate trebuie să fie obligatorii pentru toți pentru că doar acesta este drumul care ne ghidează spre o reușită. Personal folosesc o terminologie foarte precisă pentru fiecare grup de voci pentru a preciza concret ceeace doresc să realizez cu fiecare voce în parte iar apoi cu tot ansamblul. Atunci când pregătești totul cu minuțiozitate, adăugând pasiunea, tot sufletul, emoția și inima, obții un final incredibil.
N: Ce calități trebuie să aibă un dirijor?
T.B: Actul dirijoral implică nu numai responsabilitatea mea personală, ci și a celor pe care îi conduci și este extrem de dificil să omogenizezi vocile dacă nu există determinare din partea copiilor. Toate alegerile tale în privința repertoriului sau interpretării, pot îmbunătăți sau înrăutăți un întreg ansamblu coral.
N:Care au fost cele mai frumoase momente din evoluția corului?
T.B: Au fost atât de multe momente sublime, pot spune multe, prea multe momente de bucurie pentru a le putea descrie pe toate aici. Toată viața mea alături de acești copii a fost um cumul de bucurii și satisfacție. Toate fetele sunt ca niște îngerași de cuminți și sunt cele mai scumpe fete din lume.
N: Mai există astăzi dorința de a asculta muzică corală?
T.B: Eu sunt un om la o vârstă destul de înaintată si pot spune mai multe fără reținere, chiar că suntem priviti uneori cu adversitate ceea ce este de neacceptat, dar ce se întâmplă în jurul nostru, în orașul nostru din punct de vedere cultural, anihilează acest lucru. Trebuie să spun adevărul că suntem o ţară cu cele mai puţine concerte sau reprezentații corale din lume și acest lucru este neacceptabil pentru un popor cu mult har. Este adevărat că în ultima vreme, în țara noastră au luat amploare corurile religioase, dar acestea nu sunt peste tot. Mai trebuie să spun că în genul de muzică laică suntem descoperiți de tot, iar de evenimentele corale care ar trebui să stimuleaze fenomenul acesta atât pe plan local cât și pe plan international, lipsesc cu desăvârșire.
N: Cine este de vină domnule professor, societatea sau starea materială precară?
T.B: Nu cred că din cauza aceasta. Personal cred că suntem desprinşi de realitate şi nu ştim ce se întâmplă în alte locuri, În învățământul nostru avem mari probleme deoarece nu se acordă nici cea mai mică importanţă orelor de muzică. Profesorii de educație muzicală nu sunt iniţiaţi și nici interesați să le insufle copiilor dragostea de muzică, iar această nepăsare și dezinteres creşte pe zi ce trece. O dovadă certă este că cei mai mulţi copii şi tineri nu se îndreaptă spre muzica corală. La ora actuală încă mai există şi oameni deosebiți care sfinţesc locul făcând lucruri minunate, dar sunt prea puţini,
Îmi cer mii de scuze dacă deranjez pe cineva, dar adevărul este că orele de muzică sunt cedate altor activități de pregătire cum ar fi matematica, limba română și altele ca și cum doar acestea ar fi cele mai importante. Profesorii de educație muzicală nu trebuie să renunțe la orele de pregătire muzicală așa ușor și găsească un mod de predare potrivit pentru elevii lor astfel să-i facă să le placă muzica de calitate. Este de datoria profesorilor de muzică din școli să le deschidă apetitul elevilor pentru muzica bună pentru că ei reprezintă până la urmă viitorul societății noastre.
N: Ce înseamnă de fapt pregătirea corului pentru o ieşire pe scenă?
T.B: Pentru mine dar și pentru membrii corului, pregătirea pentru o ieșire pe scenă înseamnă multă muncă, multă implicare și foarte multă răbdare cu acești tineri. Într-adevăr facem o muzică corală nouă accesibilă tuturor și intenția noastră este să ne apropiem cât mai mult de tineri.
N: Care este cea mai frumoasă parte a profesiei de dirijor?
T.B: Cea mai frumoasă parte a profesiei de dirijor cred că rămâne tot scena care pentru mine este sacră. Aici trebuie să se regăsească toate valorile unei comunități. Pe scenă toate supărările trec și savurăm roadele muncii noastre. Din punct de vedere artistic este momentul cel mai frumos al activităţii corale, şi satisfacţia mea enormă că pot să lucrez cu niște copii deosebiți și să aduc o rază de lumina și bucurie publicului ascultător.
N: Care sunt preocupările dumneavoastră pentru o performanță maximă cu corul?
T.B: Întotdeauna am o preocupare aparte pentru acurateţea intonaţională, omogenizarea vocilor, pentru o sonoritate clară, pentru gradarea nuanțelor în interpretare.
N: Din punct de vedere tehnic, cum pregătiți corul?
T.B: Dacă vorbim despre un cor de copii și tineri cum este corul nostru, trebuie să spun că în pregătire contează foarte mult tehnica pe care o implementezi. Pregătirea unui cor se face în primul rând, cu multe informaţii și elemente tehnice de specialitate. Programul de repetiție al corului se desfășoară doar sâmbăta de la ora 11.00 la 15.00, timp în care ne concentrăm tot efortul. Sigur că în preajma unor evenimente importante repetăm și de două trei ori pe săptămână. În preajma unor competiții naționale sau internaționale, organizez două tabere de pregătire muzicală unde pot să pregătesc repertoriul de concurs cu întregul efectiv al corului.
Obținerea unei performanțe se realizează doar cu prezența integrală a membrilor ansamblului. În plan personal, ca dirijor, am atras copii cu har și dorință de cunoaștere, cu caractere frumoase, cu o educație aleasă, cu voce şi auz muzical foarte bun pentru ca să reuşeşti tehnic să faci performanță maximă cu aceștia. Munca cu copii este delicată datorită caracterelor diferite, fiecare dintre cele 21 de fete și băieți având personalități puternice, cu temperamente diferite, cu problemele lor de zi cu zi. Este destul de greu sau mai bine zis aproape imposibil să ai o prezență totală la repetiții. De aceea mereu trebuie să o iau de la cap cu fiecare. Deja noi suntem ca o familie, suntem prieteni foarte buni şi ne caracterizează transparenţa şi sinceritatea. Eu ca dirijor nu mă consider în faţa lor ca un şef care dă ordine ci mai de grabă ca un partener care învaţă odată cu ei şi trece prin viaţă alături de ei, şi ei alături de mine. Gândul comun de a face muzică corală împreună, ne uneşte pe toți și ne motivează în aceste repetiţii, în taberele de pregătire muzicală, festivaluri și concerte.
N: Spuneți-ne vă rog cum se finanțează corul?
T. B: Nici nu știu cum să încep. Cred că este cea mai mare problemă pentru toate formațiile corale nu numai pentru noi. Și corul nostru are nevoie de o susținere financiară pentru costume, tabere de pregătire muzicală, costume și deplasări. Am găsit ințelegere și sprijin din partea primarului municipiului Mangalia Radu Cristian, care ne-a ajutat să depășim acest impediment. Trebuie să mulțumesc pe această cale și domnului Liviu Ilievici directorul general al S.C. GAZ VEST SA, domnului director Dumitru Filip, domnului inginer Vasile Olan, părinților care au suportat cheltuielile aferente transportului și a hranei, Direcției de Cultură și Sport Mangalia, Doamnei Mihaela Burcă fără de care nu am fi putut organiza și susține aceste proiecte, doamnei Liliana Becheru, domnului și doamnei Dobrilă, doamnei Gina Cârjă și nu în ultimul rând scumpelor mele fete și băieți care alcătuiesc corul Callatis. Cred că este normal și firesc să aduc la cunoștință că eu personal nu am pretins si nu am primit niciodată bani pentru munca mea cu corul, ci, din contră, am susținut și susțin și acum acest cor din pensia mea. Sunt lucruri care trebuie știute cum ar fi și faptul că toate taberele de pregătire le-am făcut cu contribuția personală și a părinților, însă pe măsură ce lucrurile s-au înrăutățit, nu s-a mai putut face nimic, deoarece banii au fost din ce în ce mai putini, iar părințiii nu au mai putut sa contribuie la asemenea cheltuieli. De aceea, în urmă cu ceva timp din păcate, nu am mai putut onora unele invitații la marile competiții și am rămas acasă. În continuare ne străduim să facem față, mai ales că avem înțelegerea unor oameni deosebiți care ne susțin și orașul nostru va putea fi reprezentat cu cinste de acești mici amabasadori ai culturii naționale pe scenele din țară și din capitalele europene.
N: Și acum o întrebare mai delicată. Vă rog spuneți-ne cum este percepută muzica corală de către public?
T.B: Este destul de greu să atragi publicul în condițiile în care toți tinerii au cu totul alte preferințe muzicale. În țara noastră este o perioadă destul de grea pentru muzica corală deoarece lumea și-a cam pierdut interesul pentru acest gen muzical. Dar alături de Direcția de Cultură și Sport Mangalia, prin reprezentanții săi domnul director Lucian Nichita, doamna Eliza Cucu și doamna Andreea Bucur, încercăm ca împreună să promovăm și acest gen muzical atât în rândul tinerilor cât și publicului larg prin concertele corului Callatis, abordând un repertoriu nou, modern, accesibil și cât mai atractiv. Mereu am căutat să fac unele aranjamente la unele piese cunoscute pe care publicul tănăr le ascultă la diferite posturi de radio și televiziune. Doar așa cred că putem să-i convingem și pe cei care ascultă doar muzică rap, retro sau alte genuri în căști să vină și la un concert de muzică corală și apoi să-și dorească să revină în sălile de concert unde pot asculta piese corale din perioada preclasică, clasică, tradițională și contemporană. Trebuie să le spunem tuturor că avem un repertoriu valoros cu care ne mândrim.
N: La ce evenimente o să participaţi mai ales că vin şi sărbătorile de iarnă?
T.B: În perioada următoare vom fi prezenți la câteva spectacole cu un program foarte frumos de colinde și piese dedicate sărbătorilor de iarnă. Perioada lunii decembrie este o perioadă plină de emoție iar mesajul Naşterii Mântuitorului pe care vrem să îl transmitem publicului prin colindele noastre, să ajungă mai ușor la inimile cetățenilor din orașul nostru.
N: Domnule profesor, spuneți-ne vă rog dacă este loc pentru mai bine în țara asta?
T.B: Eu cred că da.Arta în general la momentul actual suferă foarte mult deoarece nu este promovată suficient. Cred că dacă toate instituțiile de cultură din țara asta ar avea oameni la conducere capabili și educați în acest sens, ar putea promova muzica corală și în general arta.
Trebuie să spun cu tărie că televizorul ne intoxică zi de zi cu așa-zisele vedete care apar peste noapte și devin modele pentru tinerii noștri. Aceste zise vedete nu au nicio legătură cu muzica și ei nici nu-și dau seama că de fapt sunt ridicoli și se fac de râs. În această perioadă am constatat că acești ziși cântăreți, culmea, au un public foarte numeros. Este regretabil că dacă le spui unor tineri de un concert coral, se uită puțin cam ciudat la tine. Am fost la multe competiții și festivaluri corale, la concerte, la spectacole în afara țării și trebuie să spun că oamenii sunt educați altfel, adică apreciază cultura. La noi din păcate trebuie să recunoaștem că publicul de orice vârstă încă mai are nevoie să se maturizeze într-un fel. Părerera mea este că depinde doar de noi cum ne promovăm arta și că nu trebuie să ne dăm bătuți în fața acestor probleme.
N: Înainte de final vreau să ne spuneți cum este să fi doctorand la Universitatea Naţională de Arte „GEORGE ENESCU” din Iași la dirijat profesional?
T.B: Este o încununare a întregii mele cariere de dirijor. Sunt ultimul an. Este diferit de facultate, de masterat sau de alte forme de pregătire academică. Aici trebuie să scrii o teză de doctorat originală în care să poți spune concret despre o cercetare care să te identifice. Este foarte greu să formulezi o frază dacă nu ai ceva important si interesant de spus. Eu sper ca prin această cercetare să las în urmă un ghid pentru viitorii dirijori care vor să pregătească coruri de copii și tineret. Nu este foarte greu dar nici ușor deoarece îți trebuie o experiență vastă în arta dirijorală. La anul îmi voi susține teza de doctorat public și voi încheia un capitol foarte frumos din viața mea.
N: Vă doresc multă baftă!
T.B: Mulțumesc frumos!
N: Ultima întrebare. Care este valoarea corului Callatis în acest moment?
T.B: Corul Callatis este alcătuit la această oră din 19 fete și 2 băieți deosebit de talentați și frumoși. Nivelul corului este foarte ridicat datorită pregătirii exigente și calității educației membrilor care compun această formație. Tocmai valoarea acestui ansamblu este dată de calitatea de excepție a copiilor, de determinarea lor și de spiritul de echipă mereu pozitiv.
Problema dureroasă care apare în fiecare an este aceea că scad foarte mult numărul membrilor care alcătuiesc ansamblul. Acest fapt se datorează în primul rând stabilirii altor prioritati ale coriștilor cum ar fi plecarea la facultate și mutarea în orașele în care își vor desăvârși studiile, iar în al doile rând inițierea grupei pregătitoare pentru intrarea în formația de scenă. Mereu o iau de la capăt și pregătesc corul pentru a putea rămâne la nivelul de performanță. Am avut mereu noroc de copăii valoroși care au rămas alături de mine în toate proiectele.
Dă-mi te rog voie ca și pe această cale să le mulțumesc scumpelor mele fete și minunaților mei băieți care fac parte din acest ansamblu coral deosebit pentru contribuția lor la prestigiul ansamblului și pentru medalia obținută la Festivalul Internațional de Muzică Corală de la Lisabona – Portugalia, desfășurat în perioada 10-14noiembrie 2022.
COMPONENȚA CORULUI CALLATIS MANGALIA:
1. BEREVOESCU REMUS
2. ȘERBAN GABRIEL
4. NIȚU ANDRA
5. PETRE AMALIA
6. NIȚU ANASTASIA
7. BURCĂ CRISTINA
8. CÂRJĂ IOANA
9. CÂRJĂ MARIA
10. BIȚACHE REBECA
11. DOBRILĂ ANDREEA
12. NIȚU AMALIA
13. LIȚĂ ANNE
14. BALASCA EVELINA
15. DAVID SORANA
16. STANCU ALICE
17. MĂRGĂRIT TANIA
18 GHEORGHE DELIA
19. IVANCEA ALEXANDRA
20. HAUTĂ ȘTEFANIA
21. IFTIME OANA
N: Vă mulțumesc frumos și vă doresc multă sănătate și la cât mai multe premii!
T.B: Îți mulțumesc și eu!